this post was submitted on 21 Jun 2026
10 points (100.0% liked)

theNetherlands

2530 readers
21 users here now

Welkom op c/theNetherlands! Voor het delen van alles gerelateerd aan Nederland: nieuws, sport, humor, cultuur en vragen.

Titels van posts die linken naar een artikel dienen de onaangepaste titel van het artikel zelf te gebruiken.

Als je een nieuwsbericht post, is het daarnaast een goed idee er in een eerste comment je eigen mening over te geven. Dan geef je anderen alvast iets om op te reageren.

Hier gelden verder uiteraard de regels van onze instance:


Welcome to c/theNetherlands! For sharing anything related to the Netherlands: news, sports, humour, culture and questions.

Titles of posts linking to articles have to include the article’s title without alterations.

If you’re posting a news story, it’s also a good idea to give your own opinion in a first comment. Thereby you give others something to respond to. Note that the story has to be directly related to the Netherlands.

For the rest, the rules of our instance of course apply here:

founded 3 years ago
MODERATORS
 

cross-posted from: https://lemy.nl/post/4089793

Bij noodweer gisteravond en vannacht zijn in de provincie Groningen meer dan 350 bomen omgewaaid of zwaar beschadigd geraakt. Alleen al langs de N362 tussen Delfzijl en Scheemda raakten zo'n 200 bomen beschadigd. Op de provinciale weg bij Hoogezand vielen meer dan veertig bomen om.

"Een kaalslag", [...]

top 4 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] itsjustachairmary@lemmy.world 3 points 2 days ago* (last edited 2 days ago) (1 children)

Benieuwd wat dit was, een downburst misschien? Lokaal zo veel schade moet toch iets geweest zijn denk ik dan. Even afgezien van 'onweer en storm' is dit lokaal veel meer schade dan elders in Nederland.

Edit: in het artikel spreekt men alleen van 'windstoten'. Ik ben dan benieuwd waarom die windstoten precies hier zo krachtig waren dat ze tot zulke schade hebben geleid.

Heb overigens zelf een keer in een downburst gezeten. Echt heel vet. Hele huis in paniek terwijl ik stond te genieten van de gierende wind en regen. De wind floot door elke kier, en zelfs uit het doucheputje. Heel bizar. En vet.

[–] Ghoelian@piefed.social 4 points 2 days ago (1 children)

Die stormen van dit weekend waren sowieso erg lokaal. Hier in Emmen alleen veel bliksem verderop gezien, maar niks gehoord verder. Hoorde vanmiddag van mijn vader dat het 10km verderop in Klazienaveen wel heel hard heeft gestormd.

[–] DonAntonioMagino@feddit.nl 1 points 2 days ago* (last edited 2 days ago) (1 children)

Klopt. Heb er in Rotterdam naar staan kijken op het balkon. Wel indrukwekkende kolkende wolken en veel bliksem en gerommel, maar eigenlijk geen echt harde blikseminslagen en sowieso geen overlast.

In Amsterdam was het keiharde wind, daarna slagregens en niet-aflatende bliksem. Als een stroboscoop. Heel vet.