this post was submitted on 11 Jun 2026
12 points (100.0% liked)

theNetherlands

2530 readers
25 users here now

Welkom op c/theNetherlands! Voor het delen van alles gerelateerd aan Nederland: nieuws, sport, humor, cultuur en vragen.

Titels van posts die linken naar een artikel dienen de onaangepaste titel van het artikel zelf te gebruiken.

Als je een nieuwsbericht post, is het daarnaast een goed idee er in een eerste comment je eigen mening over te geven. Dan geef je anderen alvast iets om op te reageren.

Hier gelden verder uiteraard de regels van onze instance:


Welcome to c/theNetherlands! For sharing anything related to the Netherlands: news, sports, humour, culture and questions.

Titles of posts linking to articles have to include the article’s title without alterations.

If you’re posting a news story, it’s also a good idea to give your own opinion in a first comment. Thereby you give others something to respond to. Note that the story has to be directly related to the Netherlands.

For the rest, the rules of our instance of course apply here:

founded 3 years ago
MODERATORS
top 7 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] Aaoograha_hoa@lemmy.ml 6 points 1 week ago (1 children)

Ik werd heel blij van dit artikel! Goede uitleg over de fediverse en de verschillen daarbinnen. Ben heel benieuwd naar het medium waar ze uiteindelijk mee gaan komen.

[–] anieuwland@feddit.nl 4 points 1 week ago

Ik vind het ook erg interessant om haar te volgen! Ik leer er ook van alles van

[–] konijnwillem@feddit.nl 2 points 1 week ago* (last edited 1 week ago) (1 children)

Als ze bluesky kiezen, zou het me niet verrassen. Ze zijn commercieel en willen geld maken. Een eigen server draaien zullen ze niet willen als iemand het al doet en voor hun is centralisatie juist een plus punt. En verder, bluesky lijkt veel meer op Xitter dan mastodon. Al hun journalisten zouden dat meer waarderen als alle andere varianten.

Jammer, maar ja, zo is het leven.


Bovendien zit het er bomvol Duitsers die het nodig vinden je eens per dag de Europese privacywetten uit te leggen.

Op mastodon zag ik helaas bijna alleen maar VS nieuws in het Engels. Dat was zo vervelend dat het mijn besluit was om lemmy en andere te testen. Er zijn nog veel Engelstalige bijdragen maar bijvoorbeeld is hier het meeste in Nederlands. Geen Duits of Duitsers. Ik vind het prettig.

Ik weet dus niet waarover die gast het heeft. Zelfs op mastodon zag ik nauwelijks Duits.

[–] Vincent@feddit.nl 1 points 1 week ago (1 children)

De auteur (Marloes de Koning) is behoorlijk actief op Mastodon al.

[–] konijnwillem@feddit.nl 1 points 1 week ago (1 children)

Dat wist ik niet. Zal @Marloezovic@mastodon.nl de beslissing maken? Ik denk het niet. Net als ik zij, ze heeft wel collega's en het zou niet verbijsterend zijn ze zeggen "ik ken Xitter te goed om nu weer een nieuwe iets te leren, maar als het moet, dan het liefst iets dat op Xitter lijkt --> BlueSky". Daar moeten ze over hun prioriteiten gaan praten.

Verder, als de hoofdredacteurs en leiders zeggen "cijfers zijn uiteindelijk het belangrijkste" (en weer, ze zijn geen stichting dus is winst een prioriteit), dan kunnen de journalisten en wie dan ook voor digitale soevereiniteit, ethiek en wat dan ook pleiten, zal dat echt een verschil maken?

Ik zou maar niet al te veel verwachten. Toch wens ik succes aan @Marloezovic@mastodon.nl

[–] Vincent@feddit.nl 2 points 1 week ago* (last edited 1 week ago)

Volgens mij is het inderdaad een project van haarzelf dat ze zelf intern gepitcht heeft, dus ik verwacht inderdaad dat ze zelf de beslissing zal maken.

(Tegelijk gok ik ook dat het dus echt vooral een soort pilot gaat zijn, dus ik zou idd niet meteen verwachten dat alle NRC-journalisten overstappen, of dat het uberhaupt lang blijft bestaan. Niet te veel verwachten is sowieso geen slecht plan.)

[–] DonAntonioMagino@feddit.nl 2 points 1 week ago* (last edited 1 week ago)

Ik ben benieuwd wat het wordt. Interessante opmerking dat de belangrijkste vraag is wat voor volk je überhaupt binnen wil laten (en hoe je dit definieert - bijv. aan de hand van een NRC-abonnement). Dan vraag ik me gelijk af hoe dat voor Feddit is - bij veel Lemmy-instances is het natuurlijk zo dat je (handmatig) toegelaten moet worden. Voor de rest is er toch alleen moderatie (van de instance-admins en mods van community’s).

Mij lijkt echter toch dat de vorm minstens zo belangrijk is. Wordt het een slow-chat à la Twitter, een forum (daar hoef je dan weer niet moeilijk over te doen, fora zijn toch doodeenvoudig) of een echte chat? Ik vind het allemaal niet zo bij NRC passen. Hooguit een commentaarfunctie op nieuwsberichten, maar is dat een sociaal medium? En dan heb je toch eigenlijk gewoon NU.nl?