this post was submitted on 18 Jun 2026
4 points (100.0% liked)

theNetherlands

2530 readers
21 users here now

Welkom op c/theNetherlands! Voor het delen van alles gerelateerd aan Nederland: nieuws, sport, humor, cultuur en vragen.

Titels van posts die linken naar een artikel dienen de onaangepaste titel van het artikel zelf te gebruiken.

Als je een nieuwsbericht post, is het daarnaast een goed idee er in een eerste comment je eigen mening over te geven. Dan geef je anderen alvast iets om op te reageren.

Hier gelden verder uiteraard de regels van onze instance:


Welcome to c/theNetherlands! For sharing anything related to the Netherlands: news, sports, humour, culture and questions.

Titles of posts linking to articles have to include the article’s title without alterations.

If you’re posting a news story, it’s also a good idea to give your own opinion in a first comment. Thereby you give others something to respond to. Note that the story has to be directly related to the Netherlands.

For the rest, the rules of our instance of course apply here:

founded 3 years ago
MODERATORS
top 2 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] ReluctantZen@feddit.nl 1 points 4 days ago

Begrijp me niet vekeerd, dit is een belangrijke lijn, maar, als Drent zijnde, de waarde t.o.v. de Lelylijn is een aardig stuk kleiner imo. Grootste reden is imo dat het Drenthe nog steeds niet aan elkaar knoopt:

  • Drenthe zelf is op dit moment slecht met elkaar verbonden. Er is geen centraal punt waar alle treinen samen komen. Die is of in Zwolle of in Groningen. Hoogeveen - Coevorden bijvoorbeeld liggen niet ver uit elkaar, maar om er met de trein te komen moet je eerst naar Zwolle toe. Deze lijn lost dat niet op. Iets beter, maar blijft matig.
  • Oost-Drenthe voelt daarom best wel als een uithoek als je met de trein wil reizen, want het betekent ook dat dat deel slecht met de rest van NL is verbonden.

De Lelylijn lost dat ook niet op natuurlijk, maar voegt wel meer waarde toe. Het maakt nieuwe stations op logische plekken, verbindt Friesland bijvoorbeeld veel beter, is langer en kan meer mensen bedienen.

Ik ben zeker wel voorstander van de Nedersaksenlijn, maar die moet onderdeel zijn van een groter plan imo die Noord-Nederland beter verbindt, en dat begint met de Lelylijn. Dan is de druk op Zwolle en Meppel ook minder.

De Lelylijn is natuurlijk ook veel duurder en de Nedersaksenlijn een inkoppertje, want dat is een kwestie van wat stations aan elkaar knopen. Das wel wat meer bij de Lelylijn.

Veel woorden om te zeggen: Nedersaksen lijn is goed, maar had liever de Lelylijn eerst gezien als je moest kiezen.

[–] vas@lemmy.ml 1 points 5 days ago

N-n-nice!! A absolutely love going by train if I have to go somewhere far. And more lines & more frequent departures are essential.