Begrijp me niet vekeerd, dit is een belangrijke lijn, maar, als Drent zijnde, de waarde t.o.v. de Lelylijn is een aardig stuk kleiner imo. Grootste reden is imo dat het Drenthe nog steeds niet aan elkaar knoopt:
- Drenthe zelf is op dit moment slecht met elkaar verbonden. Er is geen centraal punt waar alle treinen samen komen. Die is of in Zwolle of in Groningen. Hoogeveen - Coevorden bijvoorbeeld liggen niet ver uit elkaar, maar om er met de trein te komen moet je eerst naar Zwolle toe. Deze lijn lost dat niet op. Iets beter, maar blijft matig.
- Oost-Drenthe voelt daarom best wel als een uithoek als je met de trein wil reizen, want het betekent ook dat dat deel slecht met de rest van NL is verbonden.
De Lelylijn lost dat ook niet op natuurlijk, maar voegt wel meer waarde toe. Het maakt nieuwe stations op logische plekken, verbindt Friesland bijvoorbeeld veel beter, is langer en kan meer mensen bedienen.
Ik ben zeker wel voorstander van de Nedersaksenlijn, maar die moet onderdeel zijn van een groter plan imo die Noord-Nederland beter verbindt, en dat begint met de Lelylijn. Dan is de druk op Zwolle en Meppel ook minder.
De Lelylijn is natuurlijk ook veel duurder en de Nedersaksenlijn een inkoppertje, want dat is een kwestie van wat stations aan elkaar knopen. Das wel wat meer bij de Lelylijn.
Veel woorden om te zeggen: Nedersaksen lijn is goed, maar had liever de Lelylijn eerst gezien als je moest kiezen.