this post was submitted on 28 May 2026
3 points (100.0% liked)

norge

1463 readers
1 users here now

Åpen diskusjonsforum for alt om Norge og ting som angår eller kan være av interesse for nordmenn.


Regler:

Oppfordringer:

founded 3 years ago
MODERATORS
 

Generell utbygging av kraftforsyning i Norge er jeg for, men sutring fra gigantselskaper som alerede har fått store fordeler klarer jeg meg helt fint uten

top 2 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] neidu3@sh.itjust.works 3 points 4 weeks ago* (last edited 4 weeks ago) (1 children)

Når den norske strømproduksjonen allerede går til utlandet kan man spørre seg om det er så mye bedre at utenlandske aktører flytter hit for å bruke flere hundre megawatt-timer.

Her bør regjeringen sette seg ned og vurdere hva som skal prioriteres. Om slike bedeifter skal få etablere seg så burde i det minste utenlandskablene stenges ned.

Jeg har vanskelig for å tro at 200 arbeidsplasser blir ivaretatt utover konstruksjonen i seg selv, og tør tippe at det man sitter igjen med er kanskje 10-20 årsverk for drift (maks!), på bekostning av det som har vært norges industrielle styrke i nesten 100 år: Billig energi.

[–] BryyM@lemmy.world 2 points 3 weeks ago

Datasentre gir jo sjokkerende lite tilbake, jeg vet ikke om noe som gir like lite tilbake til kommunene som tillater at de blir bygd.