this post was submitted on 19 Jun 2026
17 points (90.5% liked)

Feddit.dk

1423 readers
35 users here now

Et meta-forum for nyheder, meddelelser og debatter omkring Feddit.dk i sig selv.

Man er også velkommen til at poste her hvis der ikke er nogen andre fællesskaber der passer.

founded 3 years ago
MODERATORS
 

Så er det endelig fredag! Dette er tråden, hvor der kan snakkes om alt og intet.

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver fredag kl 6.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk .

God weekend!

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Klorofyl@feddit.dk 11 points 1 week ago (4 children)

Advarsel: tragisk historie med dyr involveret.

Vi har fået klækket en del kyllinger i rugemaskine. Men det var også lykkedes hønsene selv at få klækket én kylling ud. To orpington-høner havde slået sig sammen om udbygningen fra starten. De havde begge mast sig ind i redekassen og lå så godt de kunne på ægget. Hvilket var morsomt da der slet ikke var plads til to store fjerbolde. Til de ej kyndige, en orpington er en mega stor høne med stor, puffet fjerdragt.

Da kylle klækkede var den enekylling med to dedikerede mødre. Den havde et godt liv. Den pippede lystigt rundt sammen med sine to, kæmpe mødre. De beskyttede den mod kattene.

Men i går i aftenskumringen da konen og jeg gik ud for at lukke hønsenes vindue, skulle min kone lige se til ændernes badebaljer. Og da så hun desværre at kylle lå livløs i vandet, druknet eller død af kulde. Hønsemødrene havde åbenbart ikke haft et program for at fiske kyllinger op af vand.

Det er tragisk, super synd for kyllingen og min kone blev ked af det. Hun følte at hun burde have tænkt på det. Jeg mener at det havde været svært at forudsige.

Nu skal vi lige finde ud af hvordan vi serverer den for børnene. De holder lige så meget at hønsene som andre børn holder af deres katte og kaniner.

[–] Marand@feddit.dk 6 points 1 week ago

"serverer den for børnene"

Nok ikke den måde jeg havde valgt at melde nyheden men det ville helt sikkert gøre indtryk 😮 ej, jeg lukker mig selv ud. Rip kylling 😢 o7

[–] ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com 5 points 1 week ago (1 children)

Nu skal vi lige finde ud af hvordan vi serverer den for børnene. De holder lige så meget at hønsene som andre børn holder af deres katte og kaniner.

Det er vel bare at sige det som det er. Shit happens og kæledyr dør jo også, det er naturligt og fint at blive ked af det og lære hvordan man takler sorg. Man behøver ikke gøre et stort nummer ud af det.

[–] Klorofyl@feddit.dk 2 points 1 week ago (1 children)

Spørgsmålet er om de bare skal vide at den er død. Behøver de vide at den led druknedøden ?

[–] ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com 2 points 1 week ago (1 children)

Nåh på den måde...nej det behøver de jo nok ikke, men hvis de spørger hvordan den døde ville jeg svare ærligt.

[–] Tralle@feddit.dk 3 points 1 week ago

"Det er ikke altid børn er klar over det de gør er farligt, det er derfor skal I altid gøre hvad jeg siger"

Nye råd til børneopdragelse i næste uge 😄

[–] Tralle@feddit.dk 4 points 1 week ago* (last edited 1 week ago)

Øv!

De er lidt selvmordstruede i starten de små.

Vi havde kæmpe drama hos vores. Vi har en Maran der har 8 kyllinger hun selv har ruget ud.

Vi havde angreb ved højlys dag den anden dag, kæresten løb ud på grund af larmen, så aldrig hvad det var, men antager ræv.

Fandt 1 høne dræbt, alle kyllingerne skræmt ind i deres hus, og hønemor var intet sted at finde! Hun ledte efter den i flere timer, borte.

Stor ulykke i det lille hjem.

Kyllerne var 3 uger, så lige på nippet til de kan klare sig uden varme. Varmedunk ud til kyllerne mens vi forsøgte at finde en varme løsning.

Gudhjælpemig om der ikke 5 timer efter angrebet stod der en forhutlet høne og ville ind til sine kyllinger!

Der var vist både sorg og glædestårer den dag.

Nu er vi lige bag hegn til de ræve har fodret deres hvalpe op...

[–] Gjoel@mstdn.dk 3 points 1 week ago (1 children)

Vi stod i samme situation for et par år siden. Kaninerne havde fået unger. De var HELT små, ingen pels. Det bør også nævnes at det var omkring -10 grader, og kaninerne bor permanent udenfor. Anyway, unger! Poden var henrykt! Dagen efter: Døde unger hele vejen rundt. Poden var knust! Anyway, vi begraver ungerne i en skotøjsæske i haven, holder en lille tale, alting. Dagen efter: Døde kaninunger lugter ret meget, og ræve har en god lugtesans...

[–] Klorofyl@feddit.dk 1 points 1 week ago

Damn.

Det værste vi har prøvet, er en massakre på 9 ud af 10 høns.

Fjer over det hele. Der sad en forhutlet og forskræmt høne i et hjørne. Den krøb helt sammen hver gang man kom i nærheden af den.

Ungerne gærd ikke. De brølede. Forfærdelig dag.