this post was submitted on 20 Jun 2026
8 points (100.0% liked)

theNetherlands

2530 readers
21 users here now

Welkom op c/theNetherlands! Voor het delen van alles gerelateerd aan Nederland: nieuws, sport, humor, cultuur en vragen.

Titels van posts die linken naar een artikel dienen de onaangepaste titel van het artikel zelf te gebruiken.

Als je een nieuwsbericht post, is het daarnaast een goed idee er in een eerste comment je eigen mening over te geven. Dan geef je anderen alvast iets om op te reageren.

Hier gelden verder uiteraard de regels van onze instance:


Welcome to c/theNetherlands! For sharing anything related to the Netherlands: news, sports, humour, culture and questions.

Titles of posts linking to articles have to include the article’s title without alterations.

If you’re posting a news story, it’s also a good idea to give your own opinion in a first comment. Thereby you give others something to respond to. Note that the story has to be directly related to the Netherlands.

For the rest, the rules of our instance of course apply here:

founded 3 years ago
MODERATORS
 

cross-posted from: https://lemy.nl/post/4087505

Elke maand belegt Karlijn van Herpen een klein stukje van haar salaris op de beurs. Dit gaat automatisch, naar vijf fondsen die investeren in bedrijven wereldwijd. In tegenstelling tot [veel andere [...]

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] trxxruraxvr@lemmy.world 2 points 3 days ago (2 children)

Eens hoor, maar ook voor vermogensbelasting zou er een drempel moeten zijn zodat mensen zonder al te veel zorgen, tot een bepaald bedrag, wat extra kunnen sparen voor ongevallen of een vervroegd pensioen.

[–] konijnwillem@feddit.nl 1 points 1 day ago

Die voorstellen die ik heb gelezen zijn vanaf 1 miljoen 2% en dan progressief hoger. En ook de inkomstenbelasting vanaf een veel hoger bedrag maar dan ook flink veel b.v 0-500.000 0%, 500.000 - 1.000.000 50%, en progressief hoger.

Mensen zouden daardoor meer kunnen uitgeven en zich alleen tot een bepaald bedrag willen sparen. De economie zou dan meer in beweging zijn in plaats van bij arbeiders vloeien en bij de rijken gewoon vastlopen.

[–] catdog@lemmy.ml 3 points 3 days ago (1 children)

Als het in plaats van inkomstenbelasting is, en nog een vast percentage ook, dan gaat een beetje sparen zonder belastingvrije voet natuurlijk prima. Maar als je sparen wilt stimuleren kun je een vrije voet overwegen ja.

Voor wie Reinier Kooiman's idee niet kent, dit stuk van Tegenlicht vond ik erg interessant. Al is uitgeven van geld aan niet-bezittingen niet perse positief. Het zou bijv zomaar tot meer vakantievluchten kunnen leiden.

[–] konijnwillem@feddit.nl 1 points 1 day ago

Ik vond zijn ideeën erg verhelderend. Tot nu toe heb ik geen politieke partij gevonden die weer een vermogensbelasting wil invoeren en een ander verhaal heeft dan "die migranten zijn schuld aan alles".