this post was submitted on 20 Jun 2026
8 points (100.0% liked)

theNetherlands

2530 readers
21 users here now

Welkom op c/theNetherlands! Voor het delen van alles gerelateerd aan Nederland: nieuws, sport, humor, cultuur en vragen.

Titels van posts die linken naar een artikel dienen de onaangepaste titel van het artikel zelf te gebruiken.

Als je een nieuwsbericht post, is het daarnaast een goed idee er in een eerste comment je eigen mening over te geven. Dan geef je anderen alvast iets om op te reageren.

Hier gelden verder uiteraard de regels van onze instance:


Welcome to c/theNetherlands! For sharing anything related to the Netherlands: news, sports, humour, culture and questions.

Titles of posts linking to articles have to include the article’s title without alterations.

If you’re posting a news story, it’s also a good idea to give your own opinion in a first comment. Thereby you give others something to respond to. Note that the story has to be directly related to the Netherlands.

For the rest, the rules of our instance of course apply here:

founded 3 years ago
MODERATORS
 

cross-posted from: https://lemy.nl/post/4087505

Elke maand belegt Karlijn van Herpen een klein stukje van haar salaris op de beurs. Dit gaat automatisch, naar vijf fondsen die investeren in bedrijven wereldwijd. In tegenstelling tot [veel andere [...]

top 6 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] konijnwillem@feddit.nl 7 points 3 days ago (2 children)

Dit gaat weer se kant op van "geen vermogensbelasting". Wanneer zullen we leren dat vermogensbelasting een van de belangrijkste belastingen is die we wereldwijd moeten hebben? Inkomstenbelasting vanaf 100.000€ per jaar of zo en vermogensbelasting. Dan gaan mensen echt hun geld uitgeven.

[–] Taalnazi@lemmy.world 3 points 3 days ago* (last edited 3 days ago)

Ik schrijf hier met een vooruitstrevende spelling, maar goed.

Ik geef de voorkeur aan een vooruitstrevend belastingstelsel, waarbij het interessanter wordt om in arbeidskoöperatieven te investeren.

Bestrijd kapitaalvlucht, en leg een embargo op bij belastingparadijzen zoals de Bahama's en de Kaaimaneilanden. Verbied het zeer vermogende mensen om uit Nederland weg te verhuizen.

Bedrijven en organisaties waarbij het geheel:

  • geen managementstoplaag kent
  • als horizontaal georganiseerde arbeidskoöperatieven ingericht is
  • het verschil tussen laagst- en hoogstbetaalde werknemers klein is
  • allen, ook laagstbetaalden goede arbeidsvoorwaarden genieten
  • allen vakbondslid zijn

zullen minder belasting betalen dan die waarbij daar geen sprake van is. Ekonomische demokratie graag!

Verhoog daarentegen de belastingen op grootbedrijven en breek hen aktiever op.

Schaf de inkomstenbelasting tot €20.000,- af.
En voer een schijf in voor de inkomstenbelasting: voor inkomens boven 50% van de Balkenendenorm. Deze schijf is 60%.
Stel de Balkenendenorm voor iedereen verplicht, niet alleen het openbare bestuur. Haal aksènzen weg, of maak hen inkomstenafhankelijk.
Maak boetes inkomstenafhankelijk; dat is eerlijker.
Ondersteun boeren met de overgang naar een groenere maatschappij en herstel hun vertrouwen in de politiek.

Voer een vermogensaanwas- en vermogensbelasting in op basis van alles dat men bezit: land, bonus, inkomen, aandelen enzovoorts. Deze mogen geen effect op de huurder of arbeider hebben. Eerst enkel op wat er boven de €100 miljoen is, op wereldwijde basis. Daarna op naar wat er boven de €5 miljoen is. Voer druk in op andere landen om een vergelijkbare belasting in te voeren.

Versterk de positie van vakbonden door het minimumloon af te schaffen en de voordelen van vakbondslidmaatschap te verbinden aan vakbondslid te zijn; is je werknemer geen vakbondslid, dan mag je die niet aannemen, geen kollektieve arbeidsovereenkomst, enzovoorts.

Vergroot de vrijheid van meningsuiting door de nepwetgeving af te schaffen die het antifascisme steunen zogenoemd strafbaar stelt. Voer burgerwachten in, die de burger tegen het fascisme beschermen. En maak het weer mogelijk om te staken door bijv. OV gratis te laten rijden, ipv. dat te verbieden. Maak het koningshuis ofwel geheel seremonjeel, ofwel schaf het af.

Schaf de langstudeerboete af. En verhoog de vergoeding voor studenten. Dat is een investering in de toekomst.

Daarnaast moet het verheerlijken van anti-arbeidsterrorisme (zoals het met waterkanonnen op vreedzame XR-activisten schieten, openbare bestuurders intimideren, vakbondsondermijning, militairen die fascistisch gedachtegoed aanhouden) strafbaar worden gesteld. Het ontwilden van geradikaliseerden is belangrijk. Fasistiese desinformatiebronnen als Musk's nep""encyclopedie"" moeten uit zoekmachines weg worden gehaald).

Stel verplicht dat openbare instituten en organisaties voor hun infrastructuur volledig onafhankelijk van de VS, China en andere autoritaire staten zijn. We mogen de anderen wel afhankelijker van de volksdemocratie maken.

[–] trxxruraxvr@lemmy.world 2 points 3 days ago (2 children)

Eens hoor, maar ook voor vermogensbelasting zou er een drempel moeten zijn zodat mensen zonder al te veel zorgen, tot een bepaald bedrag, wat extra kunnen sparen voor ongevallen of een vervroegd pensioen.

[–] konijnwillem@feddit.nl 1 points 1 day ago

Die voorstellen die ik heb gelezen zijn vanaf 1 miljoen 2% en dan progressief hoger. En ook de inkomstenbelasting vanaf een veel hoger bedrag maar dan ook flink veel b.v 0-500.000 0%, 500.000 - 1.000.000 50%, en progressief hoger.

Mensen zouden daardoor meer kunnen uitgeven en zich alleen tot een bepaald bedrag willen sparen. De economie zou dan meer in beweging zijn in plaats van bij arbeiders vloeien en bij de rijken gewoon vastlopen.

[–] catdog@lemmy.ml 3 points 3 days ago (1 children)

Als het in plaats van inkomstenbelasting is, en nog een vast percentage ook, dan gaat een beetje sparen zonder belastingvrije voet natuurlijk prima. Maar als je sparen wilt stimuleren kun je een vrije voet overwegen ja.

Voor wie Reinier Kooiman's idee niet kent, dit stuk van Tegenlicht vond ik erg interessant. Al is uitgeven van geld aan niet-bezittingen niet perse positief. Het zou bijv zomaar tot meer vakantievluchten kunnen leiden.

[–] konijnwillem@feddit.nl 1 points 1 day ago

Ik vond zijn ideeën erg verhelderend. Tot nu toe heb ik geen politieke partij gevonden die weer een vermogensbelasting wil invoeren en een ander verhaal heeft dan "die migranten zijn schuld aan alles".