this post was submitted on 25 Jun 2026
8 points (100.0% liked)

Nyheder

1031 readers
31 users here now

For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.

Regler

1. Brug artiklens titel

Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.

2. Brug ikke tekstfeltet ("body")

Link udelukkende til artiklen. Tekstfeltet (“body” på engelsk) må kun bruges til at skrive et kort neutralt uddrag af artiklen eller et neutralt referat hvis artiklen er bag en betalingsmur. Hvis du vil tilføje spørgsmål, kommentarer eller udtrykke holdninger, så skriv en kommentar i stedet. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet.

3. Kun nye artikler

Artikler må højst være en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.

4. Debat-indlæg og andet skal markeres

Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.


Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.

founded 3 years ago
MODERATORS
 

I januar 2025 meddelte Metas direktør Mark Zuckerberg, at virksomheden ville reducere indholdsmoderation på Instagram og Facebook for at undgå uretmæssig sletning, samtidig med at han kritiserede EU’s teknologilovgivning som »institutionaliseret censur«. En ny undersøgelse fra organisationen Digitalt Ansvar viser, at Meta i løbet af 2025 drastisk har skruet ned for antallet af modererede opslag i EU. På Instagram faldt daglige indgreb fra cirka 86.000 til 22.000 i andet halvår, mens Facebook oplevede en 7-procentsnedgang i samme periode.

Dette sker, selvom eksperter advarer om stigende skadeligt indhold, herunder AI-genereret seksualiseret materiale af børn – mindst 1,2 millioner børn i 11 lande har ifølge Unicef og Interpol oplevet deres billeder manipuleret til deepfakes. Tidligere i 2024 dokumenterede Digitalt Ansvar, at Instagram ikke fjernede selvskadeindhold fra ti profiler over fire uger. Meta forsvarer udviklingen med, at man prioriterer fejlreduktion i håndhævelsen, mens sikkerhedsinvesteringer fortsætter på milliardniveau.

Danmark har strammet aldersgrænser for sociale medier uden mulighed for forældredispensation, og digitaliseringsminister Christina Egelund kræver ændringer i EU-reguleringen, da platformenes pludselige regelændringer undergraver demokratiet. Professor Michael Bang Petersen understreger, at magtoverførslen til profitdrevne amerikanske techgiganter har skabt negative spiraler med hadefuldt indhold og mistillid til information. Undersøgelser viser, at 44 procent af danske unge har mødt grænseoverskridende indhold, mens mange danskerne fejlagtigt tror, Facebook er et public service-medie med redaktionelt ansvar.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] SorteKanin@feddit.dk 6 points 1 day ago (1 children)

Det er faktisk ikke svært.

Det er faktisk svært, og det er det der er hele problemet.

Vi burde få politikerne til at tvinge Meta til at åbne deres platforme op via ActivityPub så der kan komme konkurrenter, men det kommer nok ikke til at ske lige foreløbig. Indtil da er det et svært træk at få folk væk. Netværkseffekter holder folk fast i det, så det er ikke nemt at komme væk. Det synes jeg ikke vi skal negligere.

Men altså ja fuck Meta og alle bør da gøre et forsøg på at flytte deres personlige liv væk og flytte foreninger osv. man har tilknytning til væk også.

[–] CarstenBoll@feddit.dk 5 points 1 day ago

Jeg synes bare lidt vi taler om det som om det er åh så svært, men i virkeligheden er det jo bare at tage beslutningen og gå ind og gøre det. Så er der nogle afledte effekter - sandt - fx skal man nok lige sørge for at moster Else har ens nummer når man ikke har messenger.

Men så er det jo så heller ikke værre. Der findes masser af måder at snakke sammen på som ikke aktivt undergraver samfundet, demokratiet, og sender penge i lommerne på amoralske amerikanske rigmænd.

Det er sf UBELEJLIGT men det er ikke SVÆRT.