this post was submitted on 25 Jun 2026
8 points (100.0% liked)

Nyheder

1031 readers
32 users here now

For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.

Regler

1. Brug artiklens titel

Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.

2. Brug ikke tekstfeltet ("body")

Link udelukkende til artiklen. Tekstfeltet (“body” på engelsk) må kun bruges til at skrive et kort neutralt uddrag af artiklen eller et neutralt referat hvis artiklen er bag en betalingsmur. Hvis du vil tilføje spørgsmål, kommentarer eller udtrykke holdninger, så skriv en kommentar i stedet. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet.

3. Kun nye artikler

Artikler må højst være en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.

4. Debat-indlæg og andet skal markeres

Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.


Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.

founded 3 years ago
MODERATORS
 

I januar 2025 meddelte Metas direktør Mark Zuckerberg, at virksomheden ville reducere indholdsmoderation på Instagram og Facebook for at undgå uretmæssig sletning, samtidig med at han kritiserede EU’s teknologilovgivning som »institutionaliseret censur«. En ny undersøgelse fra organisationen Digitalt Ansvar viser, at Meta i løbet af 2025 drastisk har skruet ned for antallet af modererede opslag i EU. På Instagram faldt daglige indgreb fra cirka 86.000 til 22.000 i andet halvår, mens Facebook oplevede en 7-procentsnedgang i samme periode.

Dette sker, selvom eksperter advarer om stigende skadeligt indhold, herunder AI-genereret seksualiseret materiale af børn – mindst 1,2 millioner børn i 11 lande har ifølge Unicef og Interpol oplevet deres billeder manipuleret til deepfakes. Tidligere i 2024 dokumenterede Digitalt Ansvar, at Instagram ikke fjernede selvskadeindhold fra ti profiler over fire uger. Meta forsvarer udviklingen med, at man prioriterer fejlreduktion i håndhævelsen, mens sikkerhedsinvesteringer fortsætter på milliardniveau.

Danmark har strammet aldersgrænser for sociale medier uden mulighed for forældredispensation, og digitaliseringsminister Christina Egelund kræver ændringer i EU-reguleringen, da platformenes pludselige regelændringer undergraver demokratiet. Professor Michael Bang Petersen understreger, at magtoverførslen til profitdrevne amerikanske techgiganter har skabt negative spiraler med hadefuldt indhold og mistillid til information. Undersøgelser viser, at 44 procent af danske unge har mødt grænseoverskridende indhold, mens mange danskerne fejlagtigt tror, Facebook er et public service-medie med redaktionelt ansvar.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Underbroen@feddit.dk 5 points 1 day ago (1 children)

Jeg er ikke uenig, men jeg tror det er rigtig svært for mange at slette. Jeg har eks. ikke selv slettet facebook, pga. messenger. Alt for meget af foreningsdanmark findes også udelukkende på Facebook efterhånden.

[–] CarstenBoll@feddit.dk 4 points 1 day ago (2 children)

Efterhånden synes de fleste er på Signal og ellers er de ved at være villige til at skifte. Det var værre for 2-3 år siden. Ift. foreningsdanmark... tjah, jeg kender ingen under 25 der har facebook, så de kan vel ikke nøjes med at være til stede dér?

Vi snakkede om det på arbejde den anden dag, en kollegas kone er på et håndboldhold hvor halvdelen er under 20 og halvdelen er omkring 40, og alle de ældre bruger facebook mens ingen af de yngre gør.

Under alle omstændigheder så er det bare STADIG det eneste moralske valg at slette sin konto, også selvom det er en lille smule ubekvemt for én.

[–] Klorofyl@feddit.dk 4 points 1 day ago* (last edited 1 day ago) (1 children)

Min hustru har måtte oprette facebook for at kunne kommunikere med de andre forældre i ungernes skoleklasser.

Har nævnt i plenum en del gange at det er mere hensigtsmæssigt at holde kommunikationen et sted hvor alle er deltagende. Jeg skriver heller ikke beskeder på random fora og håber at de andre forældre ser beskederne.

Min datter og jeg kørte en gang 30 km til et fælles arrangement med hendes klasse, som viste sig at være blevet aflyst pga regn, hvilket slf var udmeldt på FB :(

Jeg er ikke på FB - man kan sagtens - men det er desværre ikke uden konsekvenser for mange.

[–] CarstenBoll@feddit.dk 4 points 1 day ago (2 children)

Min datter og jeg kørte en gang 30 km til et fælles arrangement med hendes klasse, som viste sig at være blevet aflyst pga regn, hvilket slf var udmeldt på FB :(

Det er så også dårlig stil kun at melde ud på facebook, men jeg er da klar over at der er steder hvor det stadig er meget brugt. Jeg prøver at lade være med at prædike, men det er bare virkeligt irriterende at se på at folk fortsætter med at bruge det i steder for lige at sætte 2 timer af til at organisere et alternativ til fællesbeskeder.

Det eneste det kræver er jo simpelthen at alle lige letter røven i 20 minutter og fikser det.

[–] Klorofyl@feddit.dk 3 points 23 hours ago (1 children)

Det eneste det kræver er jo simpelthen at alle lige letter røven i 20 minutter og fikser det.

Mange kan slet ikke se problemet. Tror de synes en som mig er grænse-tosset.

[–] CarstenBoll@feddit.dk 3 points 22 hours ago

Ja, det kan da også godt være vi er det 😂 det er heller ikke fordi jeg prædiker irl, ikke sådan for alvor.

[–] DaKoTa@feddit.dk 1 points 1 day ago (1 children)

Du får det virkelig til at lyde lige så let som nogle får det til at lyde lige så umuligt. Man kan sagtens været indstillet på at vælge Facebook fra, men hvis din omgangskreds ikke er, så kommer du til at gå glip af mange ting, fordi de forsætter bare med det de plejer

[–] CarstenBoll@feddit.dk 3 points 1 day ago (1 children)

Ja, man vil gå glip af nogle ting. Det gør man jo også hvis man ikke vil, I dunno, flyve på ferie eller.... købe israelsk frugt. Hvad ved jeg. Men hvis man synes det er vigtigt, er det så ikke prisen værd?

[–] SorteKanin@feddit.dk 3 points 1 day ago

Måske, men det er jo ikke et argument for at det er nemt.

[–] Underbroen@feddit.dk 3 points 1 day ago

Jeg ved ikke om der findes statistik på det, men jeg tror det er ret forsimplet, at mene at unge ikke er på facebook. Dansk Statistik angav at 50% af 16-19 årige anvendte mindst fem sociale medier i 2023. De fleste er opvokset med facebook og især instagram (DST: 90% af 16-19 årige var på Facebook, Instagram og Snapchat i 2023). Det kan godt være du har ret i, det var værre for 2-3 år siden, men udviklingen er næppe gået så hurtig, at unge helt har droppet Meta og lignende. Rent anekdotisk kender jeg ingen unge mennesker, som er skiftet til Signal. Eller ældre mennesker for den sags skyld.

Under alle omstændigheder så er det bare STADIG det eneste moralske valg at slette sin konto, også selvom det er en lille smule ubekvemt for én.

Det er fair, så må jeg nøjes med at være amoralsk lidt endnu i min bekvemthed.