Nyheder
For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.
Regler
1. Brug artiklens titel
Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.
2. Brug ikke tekstfeltet ("body")
Link udelukkende til artiklen. Tekstfeltet (“body” på engelsk) må kun bruges til at skrive et kort neutralt uddrag af artiklen eller et neutralt referat hvis artiklen er bag en betalingsmur. Hvis du vil tilføje spørgsmål, kommentarer eller udtrykke holdninger, så skriv en kommentar i stedet. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet.
3. Kun nye artikler
Artikler må højst være en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.
4. Debat-indlæg og andet skal markeres
Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.
Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.
view the rest of the comments
Efterhånden synes de fleste er på Signal og ellers er de ved at være villige til at skifte. Det var værre for 2-3 år siden. Ift. foreningsdanmark... tjah, jeg kender ingen under 25 der har facebook, så de kan vel ikke nøjes med at være til stede dér?
Vi snakkede om det på arbejde den anden dag, en kollegas kone er på et håndboldhold hvor halvdelen er under 20 og halvdelen er omkring 40, og alle de ældre bruger facebook mens ingen af de yngre gør.
Under alle omstændigheder så er det bare STADIG det eneste moralske valg at slette sin konto, også selvom det er en lille smule ubekvemt for én.
Min hustru har måtte oprette facebook for at kunne kommunikere med de andre forældre i ungernes skoleklasser.
Har nævnt i plenum en del gange at det er mere hensigtsmæssigt at holde kommunikationen et sted hvor alle er deltagende. Jeg skriver heller ikke beskeder på random fora og håber at de andre forældre ser beskederne.
Min datter og jeg kørte en gang 30 km til et fælles arrangement med hendes klasse, som viste sig at være blevet aflyst pga regn, hvilket slf var udmeldt på FB :(
Jeg er ikke på FB - man kan sagtens - men det er desværre ikke uden konsekvenser for mange.
Det er så også dårlig stil kun at melde ud på facebook, men jeg er da klar over at der er steder hvor det stadig er meget brugt. Jeg prøver at lade være med at prædike, men det er bare virkeligt irriterende at se på at folk fortsætter med at bruge det i steder for lige at sætte 2 timer af til at organisere et alternativ til fællesbeskeder.
Det eneste det kræver er jo simpelthen at alle lige letter røven i 20 minutter og fikser det.
Mange kan slet ikke se problemet. Tror de synes en som mig er grænse-tosset.
Ja, det kan da også godt være vi er det 😂 det er heller ikke fordi jeg prædiker irl, ikke sådan for alvor.
Du får det virkelig til at lyde lige så let som nogle får det til at lyde lige så umuligt. Man kan sagtens været indstillet på at vælge Facebook fra, men hvis din omgangskreds ikke er, så kommer du til at gå glip af mange ting, fordi de forsætter bare med det de plejer
Ja, man vil gå glip af nogle ting. Det gør man jo også hvis man ikke vil, I dunno, flyve på ferie eller.... købe israelsk frugt. Hvad ved jeg. Men hvis man synes det er vigtigt, er det så ikke prisen værd?
Måske, men det er jo ikke et argument for at det er nemt.
Jeg ved ikke om der findes statistik på det, men jeg tror det er ret forsimplet, at mene at unge ikke er på facebook. Dansk Statistik angav at 50% af 16-19 årige anvendte mindst fem sociale medier i 2023. De fleste er opvokset med facebook og især instagram (DST: 90% af 16-19 årige var på Facebook, Instagram og Snapchat i 2023). Det kan godt være du har ret i, det var værre for 2-3 år siden, men udviklingen er næppe gået så hurtig, at unge helt har droppet Meta og lignende. Rent anekdotisk kender jeg ingen unge mennesker, som er skiftet til Signal. Eller ældre mennesker for den sags skyld.
Det er fair, så må jeg nøjes med at være amoralsk lidt endnu i min bekvemthed.