TreEge

joined 2 weeks ago
[–] TreEge@feddit.dk 3 points 1 day ago

Det kunne du nok også godt, hvis det ikke var blevet ekstremt politisk...

[–] TreEge@feddit.dk 2 points 3 days ago

Ja, altså den sidste afbrænding skulle være sket kort før 1700-tallet, men det tog dem 150 år at fjerne loven der gjorde det lovligt at brænde hekse. Og så i 1800-tallet blev det til noget man gjorde til Skt. Hans - lidt for at holde onde ånder væk, ligesom ved fastelavn og halloween osv.

Det folk også glemmer er, at ca. hver tiende heks der blev brændt, var en mand. Det er ikke mandlige hekse vi har set på bålet...

Men altså, for mig og min familie, er det ikke nogen tradition.

[–] TreEge@feddit.dk 1 points 3 days ago

Jeg begyndte på traditionen med min datter. Et år fik jeg den idé, fordi hun kæmpede lidt med at hendes bedsteforældre var døde - og lidt andre ting. Derefter ville hun gøre det hvert år, og så blev det en tradition. :-) God fornøjelse med det. PS. Det kan faktisk bruges hver gang man laver bål, men det giver lidt ekstra, hvis det fx er ved midsommer, eller sommersolhverv osv.

[–] TreEge@feddit.dk 6 points 3 days ago (4 children)

For det første syntes jeg ikke at det er en tradition. Måske er jeg bare vokset op med fornuftige mennesker... Jeg fejrer ikke Skt. Hans, som sådan, jeg fejrer midsommer - det har vi faktisk gjort i længere tid, end nogle af os har brændt hekse af.

I min familie, der skriver vi små beskeder på noget papir, det vi gerne vil give slip på fra fortiden, og det vi ønsker for fremtiden, og så smider vi de små sedler på bålet. Vi hygger os, vi fejrer de længste dage på året, og vi værdsætter og nyder naturen (undtagen græspollen, fordi jeg er allergiker 🙃 ).

Jeg ser ikke nogen grund til at brænde hekse af. Hvis man kigger på børn, så er der mange der virkeligt undre sig over det, og det giver heller ikke mening for dem. Jeg har også været et sted, hvor man lavede en fugl fønix, ligesom en anden skriver her under opslaget. Det gav langt mere mening - hvis man har brug for noget på bålet.

[–] TreEge@feddit.dk 2 points 1 week ago

IT-giganterne er ret forkælede. De tror at deres ord betyder noget i denne sag. Det ville dog som at vi skulle lytte til voldtægtspersoner, når vi skulle lave loven om hvordan de skulle behandles og straffes. De er bare vant til, at deres penge taler - for det gør de i USA...

[–] TreEge@feddit.dk 2 points 2 weeks ago

Jamen jeg giver det en chance. Og jeg gør mig ikke til dommer - jeg har ikke læst med over skuldrene, så jeg ved ikke hvordan det præcist er foregået. Men altså, nu er jeg her, og så kan jeg jo danne mit eget indtryk. :-)

[–] TreEge@feddit.dk 1 points 2 weeks ago (1 children)

Hej... Troede lige at jeg skrev med en anden. :-) Det er lidt overvældende at få så meget opmærksomhed. Men jo, jeg har hørt det flere gange om feddit.dk - på lemmy hvor jeg har været længe, har jeg ikke selv oplevet det, og jeg har ikke været her før. Jeg var dog nok kommet herind for noget tid siden, fordi jeg kunne bruge en dansk side, hvis jeg ikke havde hørt det...

Nu er jeg ikke typen der begynder at hænge folk ud. Beklager. Et par af dem jeg har hørt det fra, er herinde, og de har mistet flere venner (også nogle jeg kender), pga. uenigheder. Men altså, jeg har ikke en afhandling om problemerne, jeg sidder ikke her og er dommer.

Og tak...

[–] TreEge@feddit.dk 3 points 2 weeks ago (5 children)

Hejsa, og tak. Det er lidt sjovt, for jeg er ret aktiv i feddiverset, men feddit.dk har jeg holdt mig fra, fordi jeg har hørt fra mange, at der er nogle få moderatorer/admins herinde, som ødelægger det lidt, og smider folk ud som de er uenige med. Jeg har dog generelt oplevet, at jeg fungerer ret fint de steder jeg er, og så tænkte jeg at jeg ville se på en dansk side. :-)