this post was submitted on 23 Jun 2026
16 points (90.0% liked)

Feddit.dk

1423 readers
21 users here now

Et meta-forum for nyheder, meddelelser og debatter omkring Feddit.dk i sig selv.

Man er også velkommen til at poste her hvis der ikke er nogen andre fællesskaber der passer.

founded 3 years ago
MODERATORS
 

Er jeg den eneste der er ved at kaste en lille smule op over hvordan medierne ikke kan dække noget som helst uden at have et "offer"?

Om det så er den eneste person i verden der har en allergi over at bladene falder af træerne skal historien sættes op som at efteråret er en krænkelse af den person.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] TreEge@feddit.dk 6 points 3 days ago (2 children)

For det første syntes jeg ikke at det er en tradition. Måske er jeg bare vokset op med fornuftige mennesker... Jeg fejrer ikke Skt. Hans, som sådan, jeg fejrer midsommer - det har vi faktisk gjort i længere tid, end nogle af os har brændt hekse af.

I min familie, der skriver vi små beskeder på noget papir, det vi gerne vil give slip på fra fortiden, og det vi ønsker for fremtiden, og så smider vi de små sedler på bålet. Vi hygger os, vi fejrer de længste dage på året, og vi værdsætter og nyder naturen (undtagen græspollen, fordi jeg er allergiker 🙃 ).

Jeg ser ikke nogen grund til at brænde hekse af. Hvis man kigger på børn, så er der mange der virkeligt undre sig over det, og det giver heller ikke mening for dem. Jeg har også været et sted, hvor man lavede en fugl fønix, ligesom en anden skriver her under opslaget. Det gav langt mere mening - hvis man har brug for noget på bålet.

[–] Underbroen@feddit.dk 4 points 3 days ago (1 children)

Helt enig, jeg har svært ved at se som en tradition. Hekseafbrændingerne skulle være opstået i Jylland i slutningen af 1800-tallet, så dybere stikker det ikke. Der er ingen grund til ikke at udvikle sig og i stedet brænde føniks af. Der er sådan lidt Zwarte Piet over diskursen hos dem der insisterer på at det skal være en heks, der bliver brændt af.

[–] TreEge@feddit.dk 2 points 3 days ago

Ja, altså den sidste afbrænding skulle være sket kort før 1700-tallet, men det tog dem 150 år at fjerne loven der gjorde det lovligt at brænde hekse. Og så i 1800-tallet blev det til noget man gjorde til Skt. Hans - lidt for at holde onde ånder væk, ligesom ved fastelavn og halloween osv.

Det folk også glemmer er, at ca. hver tiende heks der blev brændt, var en mand. Det er ikke mandlige hekse vi har set på bålet...

Men altså, for mig og min familie, er det ikke nogen tradition.

[–] SorteKanin@feddit.dk 3 points 3 days ago (1 children)

I min familie, der skriver vi små beskeder på noget papir, det vi gerne vil give slip på fra fortiden, og det vi ønsker for fremtiden, og så smider vi de små sedler på bålet.

Det lyder faktisk hyggeligt, jeg stjæler måske lige den ide til næste gang!

[–] TreEge@feddit.dk 1 points 3 days ago

Jeg begyndte på traditionen med min datter. Et år fik jeg den idé, fordi hun kæmpede lidt med at hendes bedsteforældre var døde - og lidt andre ting. Derefter ville hun gøre det hvert år, og så blev det en tradition. :-) God fornøjelse med det. PS. Det kan faktisk bruges hver gang man laver bål, men det giver lidt ekstra, hvis det fx er ved midsommer, eller sommersolhverv osv.