this post was submitted on 26 Jun 2026
16 points (100.0% liked)

Feddit.dk

1423 readers
22 users here now

Et meta-forum for nyheder, meddelelser og debatter omkring Feddit.dk i sig selv.

Man er også velkommen til at poste her hvis der ikke er nogen andre fællesskaber der passer.

founded 3 years ago
MODERATORS
 

Så er det endelig fredag! Dette er tråden, hvor der kan snakkes om alt og intet.

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver fredag kl 6.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk .

God weekend!

top 47 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] Max@feddit.dk 9 points 6 hours ago (2 children)
[–] Klorofyl@feddit.dk 3 points 3 hours ago

Tillykke.

Blev resultatet tilfredsstillende ;) ?

[–] Marand@feddit.dk 4 points 5 hours ago
[–] meldrik@lemmy.wtf 9 points 22 hours ago (2 children)

Det lykkedes endelig at få samlet mit 10" rack, som jeg selv har printet. Nu skal der bare printes holdere til mit netværksudstyr og kabinetter til mine servere :)

[–] SorteKanin@feddit.dk 4 points 13 hours ago (1 children)

Har du også selv designet det eller har du modellen et sted fra?

[–] bobslaede@feddit.dk 6 points 14 hours ago (1 children)

Den er fed!
Hvad har du af grej der skal i den?

[–] meldrik@lemmy.wtf 5 points 12 hours ago

Jeg har:

  • Router (UCG Ultra)
  • Videoovervågning (UCK G2 Plus)
  • Switch (USW Lite 16)
  • Server 1 (Asrock Deskmini)
  • Server 2
  • Server 3
  • Server 4
[–] GreatDane@feddit.dk 4 points 1 day ago (1 children)

Trump truer med 100 procent i toldsats fra europæiske lande, som begynder at kræve skat af amerikanske IT-virksomheder.

Er det TACO eller vil han gøre alvor af truslerne? Og vil det være en hårdere omgang for USA end for europæerne?

[–] Tralle@feddit.dk 4 points 22 hours ago (1 children)

Det er bare larm. Han kan ikke lægge told på individuelle lande i eu.

[–] cute_astronaut@feddit.dk 5 points 19 hours ago (1 children)

Det kan han såmænd godt, det er der ikke det store problem i. Det han stadigvæk har svært ved at ville forstå er at svaret kommer fra hele EU så en hver told han lægger på et enkelt EU land bliver svaret med told på varer fra USA til alle EU lande.

Der er også lige godkendt en handelsaftale mellem USA og EU hvor EU af uransagelige årsager er gået med til at USA lægger 15% told på varer fra EU, denne aftale er kun godkendt med den klausul at den er ugyldig i det øjeblik at USA lægger endnu en told på et EU land

[–] GreatDane@feddit.dk 3 points 6 hours ago (1 children)

Personligt tror jeg at EU accepterer toldsatsen, fordi vi køber våben af USA og giver dem til Ukraine. Hvis vi laver drama, kan Trump teknisk set smide en kæp i hjulet. Og jeg tror også at han er typen, som kunne finde på det.

[–] cute_astronaut@feddit.dk 3 points 4 hours ago (1 children)

jeg tror også at han er typen, som kunne finde på det.

Det er han uden tvivl, vi er desværre stadigvæk alt for afhængige af dem.

[–] GreatDane@feddit.dk 3 points 2 hours ago

Jeps, men heldigvis er de også afhængige af os. De har det bare med at glemme det fordi "aMeRiCa MuCh fReeDoM aNd bEsT CoUnTrY iN ThE uNiVeRsE!"

[–] Nangijala@feddit.dk 10 points 1 day ago (1 children)

Hvor er det dog dejligt at se to store, arrogante diktatorer, der har leget gangster i 30 år, sidde skoleret som et par nervøse drenge mens de pænt tiltaler Zelenskyj ved navn og beder ham om ikke at bombe dem med droner. Lukashenko og Putin er så bitch made og de fortjener hvert sekund af denne ydmygelse.

Der er så meget cope fra alle de mange pro-Z idioter derude, der desperat forsøger at overbevise internettet om at Rusland er ved at vinde hvert øjeblik.

Moskva brænder, lille venner. Det er slut.

[–] CarstenBoll@feddit.dk 6 points 1 day ago (1 children)

Har du set en video jeg ikke har set? 😍

[–] Nangijala@feddit.dk 4 points 1 day ago

Følger en ung russisk gut på youtube (i know i know) som flygtede fra Rusland ret tidligt efter de fyrede missiler mod kyiv og han har lige siden dedikeret sin kanal til at tale om russisk propaganda oh hvordan de bruger medierne til at manipulere med virkeligheden. Han laver også videoer hvor han napper forskellige interviews som vi måske/måske ikke ser så meget i vesten, oversætter dem til engelsk og forklarer både sproglig og kulturel kontekst til os vesterlinge. Ofte med en snert af humor.

De sidste par måneder har han talt om hvordan der er tegn på at putin er ved at miste grebet om sit eget regime, hans egen befolkning er blevet mere villig til at kritisere ham offentligt og gøre nar ad ham på sociale medier, selv nogle af hans Z-folk har vendt ham ryggen, hvilket ikke er småting i et land, hvor du kan blive myrdet når som helst for at nyse i den forkerte retning.

Seneste video fra denne gut, er ham der sidder og griner af Lukashenko, som netop har vendt Rusland ryggen og undskyldt til Zelenskyj af ren og skær frygt for at Ukraine skal gøre ved Hviderusland, hvad de har gjort ved Moskva.

Zelenskyj's svar til ham var noget i retning af: I arbejder stadig sammen med russerne. I har præcis rn uge til at afbryde alt samarbejde med putin og fjerne russiske soldater på hviderussisk jord. Hvis ikke dette sker når ugen er omme, så bomber vi jer.

Link til videoen

Ja, det er mest for underholdning, men jeg har altid godt kunnet lide at følge ham, fordi han gør det hele lidt menneskeligt og relsterbart.

De officielle nyhedskanaler er selvfølgelig stadig de bedste, men deres hæmsko er ofte - synes jeg - at det bliver lidt formelt så man mærker det ikke på samme måde som når man lytter til en, der er vokset op i det regime og forstår det på en personlig måde, hvis det giver mening.

[–] DaKoTa@feddit.dk 6 points 1 day ago

Fik en fantastisk dukkert i Mariagerfjord i dag, hold op det gjorde vidundere. Men kan samtidig absolut ikke anbefale at smage på vandet, det var knap så vidunderligt. Nu er det bare overleve de næste par dages ulidelige varme

[–] TwoTiredMice@feddit.dk 8 points 1 day ago* (last edited 1 day ago) (2 children)

Vores have er sydvendt, men vi har masser af skygge pga de gamle træer i vores have. Det er skønt på en dag som i dag, og blodbøgen giver huset skygge det meste af dagen, så vi har god mulighed for at holde temperaturen nede i huset, og så er det bare skønt med en have med store gamle træer.

Mange havde nok fældet blodbøgen, fordi den tager det meste af udsigten fra 1. salen, hvilket selvfølgelig er lidt ærgerlig, men det er så meget historie og sjæl i et så gammelt træ.

Haven havde stået urørt i nok 10 år, da vi overtog den, så grene på alle træer gik næsten helt ned til jorden, så haven var en stor forhindringsbane, så har brugt de sidste par år på at beskære træerne, og det føles stadig som om der er lang vej endnu. Men vi har fået løftet kronen lidt på blodbøgen, og nu kan vi faktisk også se himlen når vi sidder på terrassen.

Syrenhækken er nogen steder gået fra at være 5 meter høj til 1,5 meter, så vi kan se udover marken og over til skoven på den anden side. Det er virkelig rart at øjet kan fokusere på noget langt væk, så man sidder i stuen eller i haven.

[–] Tralle@feddit.dk 5 points 1 day ago* (last edited 1 day ago)

Jeg kan slet ikke forstille mig hvor ulideligt det ville være inde på stenbroen med sådan en varme.

Godt nok er der ikke en vind der rør sig her i skoven, men der er skygge!

Og jeg er rørende enig med dine betragtninger om træerne.

[–] Klorofyl@feddit.dk 4 points 1 day ago

Mega flotte træer.

Lyder som en dejlig have.

[–] Tralle@feddit.dk 6 points 1 day ago* (last edited 1 day ago) (2 children)

Hold da op.

Skal folk lære at svømme eller hvad er det der foregår?

Synes godt nok der er mange drukneulykker for tiden!

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/personer-doede-i-forskellige-drukneulykker-i-nordsjaelland

[–] sunbeam60@feddit.uk 2 points 14 hours ago

Det er jo bare fordi det er varmt. Og fordi det så bliver et tema i agurketiden.

Utroligt trist selvfølgeligt. Men flere folk der svømmer = flere folk der drukner.

[–] Klorofyl@feddit.dk 4 points 1 day ago (1 children)

Ja der har lige været 4 drukneulykker i grusgravene omkring Roskilde.

[–] CarstenBoll@feddit.dk 7 points 1 day ago* (last edited 1 day ago) (2 children)

Er det noget med at grusgrave er pissekolde og man derfor nemmere kramper i dem? Har altid hørt de er farlige at bade i.

[–] Tralle@feddit.dk 3 points 1 day ago

Du får et lag af (meget) varmt vand i overfladen. Længere nede er vandet måske stadig 10-15 grader varmt. Varmt vand, lige som luft, stiger op.

Jeg tænker det kolde vand kan "aktivere" den kulde refleks man har hvor man ikke rigtig trækker vejret og evt får en god mundfuld vand galt i halsen.

[–] Klorofyl@feddit.dk 3 points 1 day ago

Ja. Og med meget stejle skrænter. Der er noget med kroppen kan få et chock pga kulde hvor man ubevidst inhalerer selv om man er under vand. Det medfører slf Hostetefleks og panik

[–] President_Pyrus@feddit.dk 7 points 1 day ago (2 children)

Jeg sidder i 30 graders varme på kontoret. Føj for den lede.

[–] meldrik@lemmy.wtf 5 points 1 day ago (1 children)

Vi har fået installeret aircon på vores 😎

[–] President_Pyrus@feddit.dk 5 points 1 day ago

Vi sidder naturligvis på den ene etage i bygningen, som ikke har aircondition...

[–] hbm@feddit.dk 4 points 1 day ago

😮 Kontoret er alle tiders, det er udenfor (og hjemme) som er måse-varmt. 36° i London. Nætter har været ned til midt i tyverne (og ingen ceiling fan😢)

[–] pomfritten@feddit.dk 10 points 1 day ago (3 children)

LPT: Det der virker i soveværelset er en loftventilator.

But not all loftventilators are created equal.

Den klassiske med AC motor og 3 trin kan kun blæse nedad, og selv laveste trin er alt for meget.
Vælg i stedet DC motor med trinløs variabel regulering.

Til hurtig afkøling sættes den til at blæse nedad med ca. 25% hastighed. Det giver for meget luft i ansigtet og dur ikke til at sove med, så efter en passende tid sættes den til at blæse opad på laveste hastighed. Det larmer ikke og giver en behagelig diffus luftstrøm som man kan sove med hele natten.

Vælg:

  • DC motor med trinløs variabel regulering.
  • Check at den både kan blæse opad og nedad.
  • Stor diameter, ca. 1m. Lange vinger + lav hastighed => Ingen støj.
  • Check byggehøjde - mange af dem hænger temmlig langt ned i rummet.
  • Der medfølger som regel en fysisk fjernbetjening, men nogle modeller har også en app (bluetooth) som giver mulighed for mere præcis styring af hastigheden, samt diverse andre features f.eks. nedtælling.
[–] meldrik@lemmy.wtf 3 points 22 hours ago

Har du nogle bestemte modeller du kan anbefale?

[–] hbm@feddit.dk 3 points 1 day ago

De er også geniale om vinteren specielt hvis man har højt til loftet. Da vi havde en, brugte vi nedad om sommeren og opad om vinteren. Med en ceiling fan skal det være stygt varmt for at der er behov for en A/C. (I B'klyn havde vi 28° om natten et par gange — så tænder man alligevel A/C'en, selvom man ved den ikke er god for isbjørnene.)

[–] ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com 4 points 1 day ago

Nattetemperaturen er faktisk ikke så høj, vi havde 18 grader i soveværelset i nat med åbent vindue, det var næsten for koldt. Vi har klaret den med nedrullede gardiner om dagen før at minimere opvarmning og så gennemtræk i huset om natten for at få kølet det godt ned onde næste dag. Vi havde 22-23 grader i soveværelserne da vi lagde os til at sove i går, det var helt fint. Resten af huset toppede på 25 grader i går, det er til at leve med.

[–] EnligSvale@feddit.dk 4 points 1 day ago* (last edited 1 day ago) (4 children)

Jeg har købt nogle reflekterende måtter, der egentlig er til forruden på en bil, men de passer nogenlunde til vores velux-vinduer. Det har lykkedes mig at spænde dem fast på ydersiden med en noget kreativ løsning, så nu håber jeg det holder.

Jeg er simpelthen med på alle mærkelige løsninger i dag. Klokken er halv ti, og jeg synes allerede varmen er rædsom. Jeg kan slet, slet ikke have det.

Og så for at det ikke skal være løgn, så kommer der en fragtmand med et badebassin, som ungerne ikke ved, vi har bestilt. Jeg tror, jeg kunne være en kæmpe helt, hvis det bassin var samlet, når de kom hjem med skolebussen. Men skal jeg så gå udenfor og slæbe i det her vejr? Jeg har lyst til at gemme mig inde i køleskabet i stedet for.

[–] VonReposti@feddit.dk 5 points 1 day ago

Hvis det var mig ville jeg have valgt køleskabet

[–] ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com 4 points 1 day ago* (last edited 1 day ago) (1 children)

Jeg sidder i shorts/T-shirt på hjemmekontoret (aka spisebordet i køkkenet) og fryser faktisk en lille smule fordi her er fodkoldt på klinkegulvet. Der er pt. 23 grader i husets varmeste rum så det er helt fint indtil videre.

Vi satte vores pool op i sidste weekend, den er selvfølgelig også godt benyttet. Vandet har dog været >26 grader de sidste to dage, hvilket er ekstremt behageligt, og næsten for varmt.

[–] EnligSvale@feddit.dk 3 points 1 day ago (1 children)

Det lyder fedt! Min kontorplads har 27 grader 😥 Vores hus ligger i fuld sol hele dagen.

[–] ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com 4 points 1 day ago* (last edited 1 day ago) (1 children)

Vores hus ligger i fuld sol hele dagen.

Det gør vores stort set også, og med hele syd-siden fuld af glas kan der blive meget varmt vi har dog et stort gammelt birketræ der lige tager det værste indtil kl 9. Det hjælper utroligt meget at rulle gardinerne ned og lukke alle vinduer så husets isolering får lov til at holde varmen ude. Hele nord-siden af huset er med græs og træer så det dæmper varme ret meget på den side, det er også de vinduer vi åbner om aftenen når udetemperaturen begynder at falde igen.

[–] Klorofyl@feddit.dk 3 points 1 day ago (1 children)

Vores hus er ret dårligt isoleret i gulvet = der kommer kulde nede fra som køler huset. Ved ikke helt hvilken temp det er, men det er da tåleligt og vi kan fint sove ;) ellers har vi varmepumpe der kan køle ;)

[–] ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com 4 points 1 day ago (1 children)

ellers har vi varmepumpe der kan køle

Jeg har forsøgt at overtale min kone til at få det siden vi fik solceller på taget, for så er det jo reelt gratis at drive den om sommeren...men det syntes hun er spild af penge 🙄

[–] Klorofyl@feddit.dk 2 points 1 day ago (1 children)

Der skal ikke mange spolerede nattesøvne til før de penge er godt givet ud. Tænk hvis man kører galt pga træthed. Dårlig søvn medfører også en del følgesygdomme og stress.

Og måske kan den endda bruges som et tidligt supplement til opvarmning ef huset mens solcellerne stadig laver lidt strøm.

Håber argumenterne virker (:

Men et eller andet sted har din kone nok ret. Hvor mange dage om året har man reelt brug for AC i Danmark.

[–] ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com 4 points 1 day ago

Håber argumenterne virker

Jeg har forsøgt med alle mulige vinkler, hun er vidst nået dertil hvor hun bare er principielt imod 😅

Hvor mange dage om året har man reelt brug for AC i Danmark.

Da vi fik solcellerne var det ikke så mange, men jeg syntes det bliver mærkbart flere og flere dage for hvert år der går.

[–] Tralle@feddit.dk 4 points 1 day ago

Selv på den vådeste, koldeste, mest trælse vi dag i efteråret ligger jeg ikke og tænker "fuck vejret er ulideligt, jeg kan slet ikke være i det!"

Varme er og har alle dage været det værste vejr vi har.

[–] Molvorin@feddit.dk 3 points 1 day ago (1 children)

Jeg sidder faktisk med uldtrøje og lange bukser, indtil solen står lidt højere i dag. Så tænker jeg at jeg skal ud i haven og fjerne et bar buske, samt en tur med jordfræseren hen over et bed langs huset.. Danmark føles som et kæmpe land lige pludseligt! Er godt nok i Nordjylland, men så langt oppe er det da heller ikke

[–] EnligSvale@feddit.dk 4 points 1 day ago

Der er sikkert også en masse lokale forhold, der kan få fx 25 grader til at føles tungt og klamt ét sted og rart og friskt et andet. Og det kan også godt være, jeg er lidt varmehysterisk :) Jeg er stor og bleg - har det nemt varmt og bliver hurtigt rød.